Jak covidová pandemie ovlivnila elektronickou výuku na Provozně ekonomické fakultě České zemědělské univerzity?
How did the COVID-19 pandemic affect online education at the Faculty of Economics and Management of the Czech University of Life Sciences?
Dana Vynikarová a David Buchtela (Faculty of Economics and Management, Czech University of Life Sciences Prague)
Anotace
Covidová pandemie změnila přístup k výuce a zpětné vazbě (úkoly, testy) prakticky ze dne na den, kdy kontaktní výuku bylo třeba změnit na plně bezkontaktní. Příspěvek pojednává o změnách, které se projevily v obsahu elektronických kurzů v systému Moodle ČZU, především z pohledu správců systému, kteří sami museli řešit změny ve výuce vlastních předmětů. Zaměřuje se i na způsoby realizace zpětné vazby jako jsou studentské úkoly a seminární práce a zejména na způsoby testování znalostí online testy, jejich zabezpečení a zavádění metod sledování a dohledu nad online testy.
Annotation
The COVID-19 pandemic changed the approach to teaching and feedback (assignments, tests) practically overnight, as in-person instruction had to be replaced with fully remote learning. This paper discusses the changes reflected in the content of electronic courses in the CZU Moodle system, primarily from the perspective of system administrators who also had to adapt the teaching of their own subjects. It focuses on the implementation of feedback through student assignments and seminar papers, and especially on the methods of knowledge testing via online quizzes, their security, and the introduction of monitoring and proctoring techniques for online exams.
BIO - Dana Vynikarová
Dana Vynikarová jen odborná asistentka na katedře informačního inženýrství Provozně ekonomické fakulty ČZU v Praze. Jejím odborným zaměřením jsou e-learningové systémy s důrazem na realizaci zpětné vazby. V rámci Moodle teamu se soustřeďuje na školení a správu požadavků uživatelů celouniverzitního systému Moodle.
Dana Vynikarová is an assistant professor at the Department of Information Engineering of the Faculty of Economics and Management at the Czech University of Life Sciences in Prague. Her professional focus is on e-learning systems with an emphasis on the implementation of feedback. As a member of the Moodle team, she concentrates on training and managing user requests within the university-wide Moodle system.
BIO - David Buchtela
David Buchtela je odborný asistent na katedře informačního inženýrství Provozně ekonomické fakulty ČZU v Praze. Jeho odborným zaměřením je správa a vývoj software, zejména webových aplikací a znalostních systémů. Od roku 2004 byl u zrodu, nejprve fakultního a následně celouniverzitního, e-learningového systému Moodle. V současnosti působí, v rámci Moodle teamu, jako správce a hlavní vývojář celouniverzitního systému.
David Buchtela is an assistant professor at the Department of Information Engineering of the Faculty of Economics and Management at the Czech University of Life Sciences in Prague. His professional focus is on software administration and development, particularly web applications and knowledge-based systems. Since 2004, he has been involved in the creation of the Moodle e-learning system, first at the faculty level and later at the university-wide level. He currently serves as the administrator and lead developer of the university-wide system as part of the Moodle team.
Praktický dopad distanční výuky u předmětů s plnou softwarovou podporou – DBS Portál
Practical Impact of Distance Learning in Courses with Full Software Support t– DBS Portal
Ing. Jiří Hunka (FIT ČVUT, Jagu) (FIT CTU, Jagu)
Anotace
Příspěvek se zaměřuje na zkušenosti s výukou databázových systémů na Fakultě informačních technologií ČVUT a na podporu výuky prostřednictvím portálu DBS. Budou popsány změny, které přinesla distanční výuka během pandemie covidu, a výzvy spojené s nutností rychle se přizpůsobit novým podmínkám. Pozornost bude věnována také aktuálním otázkám využívání umělé inteligence ve vzdělávání a roli systémových řešení při dlouhodobé podpoře výuky.
Annotation
The presentation focuses on the experience of teaching database systems at the Faculty of Information Technology, CTU, supported by the DBS Portal. It will describe the changes brought by distance learning during the COVID-19 pandemic and the challenges related to the need for rapid adaptation. Current issues of applying artificial intelligence in education will also be addressed, as well as the role of system solutions in providing long-term support for teaching.
BIO
Jiří Hunka působí od roku 2010 jako pedagog na Fakultě informačních technologií ČVUT, kde se zaměřuje na výuku databázových systémů a jejich praktické aplikace. S databázemi pracuje od roku 2004 a má rozsáhlé zkušenosti se softwarovým inženýrstvím. V roce 2008 založil společnost Jagu, která se specializuje na vývoj softwaru na míru, integrace a systémy s vysokými nároky na výkon. Dlouhodobě kombinuje akademickou a komerční praxi, díky čemuž přináší do výuky aktuální poznatky z reálných projektů a zdůrazňuje propojení teorie s praxí.
BIO
Jiří Hunka has been teaching at the Faculty of Information Technology, Czech Technical University in Prague, since 2010, specializing in database systems and their practical applications. He has been working with databases since 2004 and has extensive experience in software engineering. In 2008, he founded Jagu, a company focused on tailor-made software development, integrations, and high-performance systems. By combining academic and commercial practice, he brings real-world insights into teaching and emphasizes the connection between theory and practice.